Dr. Hack Péter 2025.04.20-i prédikációjának összefoglalója
A teljes Írás egy egységet képez, erre mutat a húsvéti bárány ünnepe, aminek van üzenete az újszövetségi hívők számára. Ma is azt teszi Isten, amit az ószövetségi népével tett: cselekszik az életünkben, hordoz minket, és Magához fogad bennünket. Izrael népe Egyiptomban nagy néppé vált. Isten idővel úgy látta, elérkezett az idő arra, hogy kihozza népét Egyiptomból.
AZ EXODUS ELŐKÉPE A BŰN RABSÁGÁBÓL VALÓ SZABADULÁSNAK. ERRE NEM VOLTUNK KÉPESEK ÖNERŐBŐL, ISTEN AZ, AKI KIHOZOTT BENNÜNKET A BŰN FOGSÁGÁBÓL. MEGTÉRÉSKOR FEL SEM FOGJUK ENNEK JELENTŐSÉGÉT, MERT NEM LOGIKUS CSELEKEDETET VÉGZÜNK, HANEM MENNYEI VONZÁSNAK ENGEDÜNK.
A bűn elhagyásában segítségünkre van Isten, nem hagy minket magunkra. Ezután még nem az áldás következik, hanem előbb a szövetségkötés, ahogy Izrael népével történt a Sínai-hegyen. Itt kapott a nép törvényt, sátrat, ami az Istennel való közösség színtere. A sátor hármas tagozódása (pitvar, szentély, Szentek Szentje) annak előképe, ahogy a Szentháromság Isten a jelenlétébe bevonja az embert, aki test, lélek és szellem. A kivonulás után nem egyből az Ígéret földjére történő bevonulás következett, hanem Istennek a pusztai körülmények között megtapasztalt gondoskodása népéről, és a törvény átadása.
A TÖRVÉNYADÁSKOR ISTEN UTALT ARRA, HOGY Ő HOZTA KI NÉPÉT A FOGSÁGBÓL. A TÖRVÉNY NEM A FOGSÁGBÓL VALÓ SZABADULÁSRA ADATOTT, HANEM ARRA, HOGY SEGÍTSEN MEGMARADNI A SZABADSÁGBAN.
A szabadságot az Ószövetségben Mózesen keresztül adta, az Újszövetségben Jézuson keresztül, Akinek neve: az Úr a Szabadító. Izrael számára Egyiptom eleinte baráti környezet volt. Jákób fiát, Józsefet szerette a fáraó, sőt önmaga után a második emberré emelte őt. Az új fáraó viszont nem ismerte Józsefet, és másképpen viszonyult a néphez, mint a korábbi uralkodó. Az elnyomás miatt a nép Istenhez kiáltozott, Aki elküldte hozzájuk Mózest. Mózes szolgálatának hatására a nép egy darabig még rosszabb helyzetbe került, mint azelőtt volt. Mózes maga is elbizonytalanodott, és Istenhez fordult kérdésével, hogy miért van ez.
Ekkor adta Isten a páskabárány rendtartását a népnek, amelyben pontosan meghatározta, mit kell majd tenniük annak érdekében, hogy a csapások elkerüljék őket, és csak az egyiptomiakat érjék. A páska jelentése éppen az elkerülés. Később Isten elkezdi a csapásokat Egyiptomra bocsátani. Nincs olyan horrorfilm, ami visszaadhatná a csapások következményeit. Apokaliptikus állapotok alakultak ki. A víz vérré vált, békák, tetvek, bogarak, dögvész, himlő, jégeső, sáskajárás, sötétség sújtotta a birodalmat, mielőtt a tizedik csapás bekövetkezett volna.
NEM ÉRINTETTÉK VISZONT EZEK A CSAPÁSOK GÓSEN FÖLDJÉT, AHOL IZRAEL NÉPE LAKOTT. MI IS KAPTUNK LEHETŐSÉGET A CSAPÁSOK ELKERÜLÉSÉRE. AMIKOR KERESZTELŐ JÁNOS MEGLÁTTA JÉZUST, AKKOR KIJELENTETTE, HOGY Ő AZ ISTEN BÁRÁNYA, AKI ELVESZI A VILÁG BŰNEIT.
A páskabárány csak Izrael népének adatott, Jézus Krisztus viszont, az Isten Báránya, minden ágazat, nyelv, nép, nemzet számára is. Ma még az emberek jelentős része lázad Isten ellen. Ma is történnek csapások, de sokan csak akkor imádkoznak, amikor bajban vannak, utána újra elkövetik bűneiket.
Így volt a fáraóval is, aki fogadkozott, amíg rajtuk volt a csapás, de az abból való szabadulás után már elfelejtette a fogadalmát. Ez is előkép, mert így fogja Isten a jövőben a csapásokat az istentelen világra bocsájtani. A Bárány győzelme már eldöntött, és ebbe akarunk mi is beleállni. A csapások ugyanolyan váratlanul fogják érni a világot, ahogyan Egyiptomot érték. Mi viszont ne erre készüljünk, hanem úgy éljünk, hogy elkerüljenek a csapások bennünket, ahogyan történt az Izrael népével.
Négy megjelenése van a báránynak a Bibliában, amikor szabadulást hoz. Az első volt a húsvéti bárány, az Exoduskor. A második Jézus földi szolgálata során, amikor mint Isten Báránya, magára vette a világ bűneit. A harmadik a feltámadása utáni megjelenése a Mennyben, ahol a mennyei lakosok imádják Őt, a megöletett Bárányt. Ekkor megnyitják a könyveket, és kiderül, hogy Neki szerepe lesz az emberiség felszabadításában. Erre szükség lesz, mert ma még a világ elnyomója, fáraója az ördög. Ő hajtja az embereket, mint az egyiptomi fáraó, hogy minél többet dolgozzanak, ne legyen idejük Istennel foglalkozni, és Istennek szolgálni. A világ számára az anyagi javak hajszolása a cél, de mi keresztények nem ezt tekintjük fő célunknak. Aki megmarad ebben az egyiptomi állapotban, az megtapasztalja majd Istennek a másik arcát. Mi viszont nem ezt az arcát keressük, hanem azt, amit látva méltónak találjuk arra, hogy tisztességet kapjon tőlünk. A negyedik megjelenés a Bárány menyegzőjének vacsorája. Azok az emberek a boldogok, akik meghívottak, és részt vehetnek ezen az eseményen. Mi erre készülünk!
A SZABADÍTÓ VELÜNK VAN, MINKET IS SASSZÁRNYAKON HORDOZ. SZENT SZELLEMÉT AZÉRT KÜLDTE EL, HOGY HITRŐL HITRE, IGAZSÁGRÓL IGAZSÁGRA VEZESSEN MINKET.
Ezért erősítjük meg a szövetségünket az Úrral is és egymással is, hiszen az Egyháznak, mint az ő Testének egészében kell készen lennie. Hibátlan, tökéletes, szent, tiszta, a vér által megmosott Menyasszony lesz az Egyház. Így lesz méltó a Vőlegényhez, Aki minden tisztességet és imádást megkap. A Vőlegény a Menyasszonnyal együtt fog uralkodni.
AZ ELHANGZOTT IGÉK:
- Mózes II. könyve 19:4, 12:1-28,
- János evangéliuma 1:29
- Jelenések könyve 5:1-14, 19:6-9
Jegyzet: Hack Márta, Hrabovszki György